Thursday, August 2, 2012

Majalah GenQ.

Assalamualaikum semua. Puasa tak nie? Alhamdulillah kita masih diberi peluang untuk menjalani ibadah puasa hari nie :) K sementara ada masa free habis nie, jom kita update blog! Sekarang nie susah nak update. Kadang2 tunggu berhabuk sampai Spiderman dtg pun belum tentu ada post baru. Heee. Alhamdulillah life sy mcm biasa. Suka duka, normal lah tuu kan. Cuma kekuatan jiwa jea yg boleh kuatkan sy utk jalani hidup2 sy mcm biasa sebagai seorang hamba Allah, anak, pelajar & kawan. Puasa kali nie banyak mengajar sy erti kesabaran. Sabar utk tahan lapar, sabar utk tunggu waktu berbuka, sabar dari sifat marah. Walaupun kadang2 tuu, mmg rasa nak marah sgt, alhamdulillah dpt kawal. Tp ada jugak part yg lava dah meletup. Marah jea terus. Hahahaha. 


Visi sy Ramadhan nie, Nak tingkat ibadah kepada Allah. Yelahh, kalau nak cerita bab dosa, confirm tak habis! Banyak sgt dosa nie. Rasa hina sgt. Rasa sedih. Rasa malu dgn Allah. Hm. K act, aku nak share dgn korang. Pasal? Pasal? Haaaaa, majalah GenQ! Pernah dgr tak? Mesti pernah kan. Buku nie mmg superbb habis! Isi-2 dia mmg bagus. Td masa Sivik pergi library. Ddk dkt meja kacau anak Cikgu Faridah. Lepastu dia lari. Hahahaha jahat betul kitorang nie -.- K dah biasa. Hihi. Lepas dia pergi tuu, Hazie baca majalah nie. Terdetik dlm hati aku nak baca sekali. Suruh Atie amekkan. Bila baca tuu, rasa lain dgn baca majalah2 lain. Isi2 dia dlm tuu, mendalam sgt. Sesuai utk remaja mcm kitorang nie. Bila ada pape, baca kuat2 dkt Atie & Hazie suruh dorang dgr. Bila Hazie jumpa pape, dia baca kuat2 utk kitorang. Nampak tak sweet kitorang kat situ? Hahahaha :P Kalau pergi library dulu, kdg2 ada jugak baca buku nie. Tp makin lama, makin jarang. Yelahh, mana ada masa nak pergi library. Tak puasa, pergi makan dkt kantin. Kalau masa P&P, borak dgn member. Mana nak ada masa utk baca kan? Heeee.  Td aku baca tajuk "Mengubat Jiwa Kosong".




Bila baca tuu, rasa mcm, Ya Allah Kau sentiasa ada dgn aku :') 


    • Doa-Berdoa kpd Pemilik Hati.
    • Dengar-Mendengar ayat Allah s.w.t
    • Laksana-Melaksanakan perintah Allah s.w.t
    • Lihat-Melihat ciptaan Allah s.w.t
    Firman Allah s.w.t yang bermaksud:”Sesungguhnya pada pertukaran malam dan siang (silih berganti) dan pada segala yg dijadikan oleh Allah di langit dan di bumi, ada tanda-tanda (yang menunjukkan kekuasaan-Nya) kpd kaum yg mahu bertakwa.” (Surah Yunus 10:6)
Bila dah bulan puasa nie, terasalah jgk nak berubah utk jd yg lebih baik. Yes, seriously nak jadi baik :) Bukan aku nak ckp aku jahat, tp aku tahu yg aku tak cukup baik. Zaman remaja nie aku tekad takkan sia2kan. Aku tahu zaman remaja nie lah byk cubaan, byk dugaan. Tp semua tuu, aku mesti tempuh. Mesti kuat utk hadapi semua tuu. Aku ada Allah, ada keluarga, ada kawan2. Dorang jd penguat utk aku ubah diri aku, utk aku tempuh semua dugaan aku selama aku jd remaja nie. Zaman remaja nie dtg sekali jea, masa skrg nie lah utk aku berubah. Utk aku habiskan dgn benda2 yg tak sia2. InsyaAllah, aku cuba utk jd yg lebih baik. Utk jd hamba Allah yg sentiasa mulia di sisi Allah, biarpun hina di sisi manusia. K kenapa aku emo sgt nie! Hahahaha haihh -.- K k, majalah nie harga dia RM7.00 jea. Tak mahal pun. Dah kalau topup boleh, takkan beli buku ilmiah pun tak boleh kan? Utk diri kita sendiri jgk. Aku pun nak cari buku nie. Hope sgt dpt beli bulan depan. Wallahualam.
Gtg, nak settle kerja Sejarah pulak. Selamat berbuka semua :)
Till then, wassalam.


“Ya Allah, Tuhan yg membolak-balikkan hati, teguhkan hati-hati kami kepada agama-Mu dan tunjukkan kami kepada jalan ketaatan “

No comments:

Post a Comment